Friday 29 March 2024
jour-01
PlayPlay
jour-01
jour-02
jour-03
previous arrow
next arrow

Πολεμώντας τη μάχη της παραπληροφόρησης μία δράση τη φορά – αποτελέσματα ερευνητικού έργου ERUM

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η παραπληροφόρηση έχει αποκτήσει απίστευτη δυναμική τα τελευταία δύο χρόνια, ιδιαίτερα μετά το ξέσπασμα της πανδημίας. Από τη μια πλευρά, αυτό που τα Ηνωμένα Έθνη και η Παγκόσμια Οργάνωση Υγείας έχουν αναγνωρίσει ως infodemic επιβεβαίωσε για άλλη μια φορά ότι κανένα θέμα δεν είναι απρόσβλητο σε τέτοια φαινόμενα, ούτε καν θέματα που σχετίζονται με την επιστήμη. Από την άλλη πλευρά, αυτό υπογράμμισε πόσο σημαντικό είναι να διασφαλιστεί ότι η ποιοτική πληροφόρηση γίνεται αντιληπτή ως δημόσιο αγαθό και ως εκ τούτου απαιτεί τη διασφάλιση όχι μόνο από άτομα αλλά και από τους (δημοκρατικούς) θεσμούς.

Ενεργός συμμετοχή και συντονισμένη προσπάθεια

Ως εκ τούτου, η αντιμετώπιση της διάδοσης παραπληροφόρησης απαιτεί ενεργό δέσμευση και συντονισμένες προσπάθειες από πολλούς ενδιαφερόμενους φορείς, συμπεριλαμβανομένης της βιομηχανίας των μέσων ενημέρωσης, των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων και των υπευθύνων χάραξης πολιτικής.

Πράγματι, η κυκλοφορία ψευδούς περιεχομένου είναι ένας πραγματικός κίνδυνος που μπορεί να υπονομεύσει τη δημοκρατική διαδικασία, να έχει αντίκτυπο στη λήψη αποφάσεων ή να πολώσει τον δημόσιο διάλογο γύρω από θέματα μετανάστευσης, κλιματικής αλλαγής κ.λπ. διαταραχή πληροφόρησης, οι πολίτες πρέπει να γνωρίζουν πώς λειτουργούν οι διαδικτυακές πλατφόρμες και τις διαδικασίες πίσω από την κατανάλωση και την ερμηνεία των πληροφοριών.

Για να συμβεί αυτό, θα πρέπει να έχουν στην προσωπική τους εργαλειοθήκη αυτές τις δεξιότητες που θα τους επέτρεπαν να λαμβάνουν καλά ενημερωμένες αποφάσεις. Εδώ εμπλέκονται τα πανεπιστήμια καθώς ως κύριοι φορείς εκπαίδευσης  έχουν ευθύνη έναντι των φοιτητών τους να τους βοηθήσουν να εξελιχθούν σε ανεξάρτητους και κριτικούς πολίτες, ανεξάρτητα από τον τομέα σπουδών που αποφασίζουν να ακολουθήσουν.

Επιπλέον, για να ασκήσουν οι πολίτες τα δικαιώματά τους, είναι σημαντικό να είναι διαθέσιμες ποιοτικές πληροφορίες και γνώσεις. Γενικά, αυτού του είδους οι αξιόπιστες πληροφορίες παρέχονται από επαγγελματίες δημοσιογράφους, και στην περίπτωση της πληροφορίας που σχετίζεται με την επιστήμη, οι επιστήμονες και οι ερευνητές διαδραματίζουν ουσιαστικό ρόλο. Πράγματι, ο ισχυρισμός της συνάφειας της επιστημονικής γνώσης και της αποτελεσματικής επιστημονικής επικοινωνίας ισοδυναμεί με την καταπολέμηση αυτών των φαινομένων.

Τέλος, πολλά διεθνή νομικά έγγραφα παρέχουν στα κράτη μια θετική υποχρέωση να προστατεύουν το δικαίωμα της ελευθερίας της έκφρασης. Οι κυβερνήσεις θα πρέπει πράγματι να συμμορφωθούν με το καθήκον τους να προωθούν ένα ελεύθερο, ανεξάρτητο και ποικιλόμορφο περιβάλλον επικοινωνίας, συμπεριλαμβανομένης της ποικιλομορφίας των μέσων ενημέρωσης, που είναι το κλειδί για την αντιμετώπιση της παραπληροφόρησης και της προπαγάνδας.

Οι συστάσεις πολιτικής

Τα τελευταία 3 χρόνια, οι εταίροι του ερευνητικού έργου ERUM αναλύουν τις εξελισσόμενες τάσεις σχετικά με την παραπληροφόρηση στο ακαδημαϊκό τοπίο και στα μέσα ενημέρωσης.

Τα διδάγματα που αντλήθηκαν, οι γνώσεις που συγκεντρώθηκαν και οι πόροι που παράγονται έχουν μετατραπεί σε ένα σύνολο ενεργών συστάσεων πολιτικής που απευθύνονται κυρίως σε φορείς χάραξης πολιτικής, ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και οργανισμούς μέσων ενημέρωσης. Προσπαθώντας να αντιμετωπίσουμε την πολυπλοκότητα τέτοιων φαινομένων, οι συστάσεις παρουσιάζουν πολλαπλά επίπεδα δράσεων που μπορούν να αναληφθούν από τις προαναφερθείσες ομάδες ενδιαφερομένων.

Κατεβάστε τις συστάσεις πολιτικής του ερευνητικού έργου ERUM (στην αγγλική γλώσσα)

https://projects.uni-foundation.eu/erum/wp-content/uploads/sites/2/2022/05/ERUM-IO4-Policy-Recommendations_reviewed.pdf