Ύλη Κατατακτηρίων Εξετάσεων 2014-2015
ΑΝΑΛΥΣΗ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΟΥ ΛΟΓΟΥ
- Γενικά χαρακτηριστικά της γλώσσας. (Η φύση της γλώσσας, γλωσσική αλλαγή, γλωσσικός δανεισμός, γλώσσα και διάλεκτος, γλωσσική ποικιλία, προφορικός και γραπτός λόγος).
- Γλώσσα και κοινωνία. (Έθνος και γλώσσα, γλώσσα και τυποποίηση, διγλωσσία, γλώσσα και φύλο, γλώσσα των νέων, η γλώσσα των μέσων ενημέρωσης).
- Κείμενο και περικείμενο.
- Το κείμενο στην επικοινωνία.
- Όροι, όρια και λειτουργίες του δημοσιογραφικού λόγου.
- Τυπολογία και παθολογία του δημοσιογραφικού λόγου.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
- Χριστίδης Α.-Φ. (επιμ.) (2001) Εγκυκλοπαιδικός οδηγός για τη γλώσσα. Θεσσαλονίκη: Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας.
- Γεωργακοπούλου Α. & Γούτσος Δ. (1999) Κείμενο και επικοινωνία. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
- Χατζησαββίδης Σ. (2000) Ελληνική γλώσσα και δημοσιογραφικός λόγος. Αθήνα: Gutenberg.
- Μαρωνίτης Δ. Ν . (2001) ‘Δημοσιογραφία και γλώσσα: Τυπολογία και παθολογία’, στο: Μπουκάλας Π. & Σ. Μοσχονάς (εκδ.) Δημοσιογραφία και Γλώσσα (Πρακτικά συνεδρίου), 27-34. Αθήνα: Μορφωτικό Ίδρυμα της ΕΣΗΕΑ.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΑ
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Τα γενικά χαρακτηριστικά του. Τι είναι ρεπορτάζ, πότε γίνεται, ποιες είναι οι πηγές πως βρίσκονται. Η φύση του ρεπορτάζ η δομή, η σύνταξη, η εισαγωγή και το κλείσιμο.
-Ραδιοφωνικό ρεπορτάζ. Πως γίνεται. Τι χρειάζεται πως χρησιμοποιούνται οι πηγές και σε τι διαφέρει από το τηλεοπτικό ρεπορτάζ και το ρεπορτάζ για έντυπα μέσα.
-Τηλεοπτικό ρεπορτάζ, σε τι διαφέρει από το αντίστοιχο στο ραδιόφωνο και τον έντυπο τύπο.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ
Τί θεωρείται είδηση;
Πώς αξιολογεί την είδηση ο Bell & ο Hartley;
Ποιά είναι τα στοιχεία και τα ερωτήματα που θέτουμε για να δώσουμε μια πλήρη είδηση;
Πώς ιεραρχούνται οι ειδήσεις για την εφημερίδα και τα δελτία ειδήσεων; Τι είναι απαραίτητο για την είδηση στην τηλεόραση και στο ραδιόφωνο.
Σύγχρονα προβλήματα στα δελτία ειδήσεων. Ο ρόλος της πολιτικής και των οικονομικών συμφερόντων.
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ
Πώς γίνεται μια συνέντευξη. Ποιά είναι τα βασικά χαρακτηριστικά της;
Πώς ετοιμαζόμαστε για μια συνέντευξη;
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
- Charnley M.V. & Charnley B, Η Τέχνη του ρεπορτάζ, Αθήνα, Γνώση,1992.(PN 781.64.316).
- Kowatch Bill & Rosestil Tom, Εισαγωγή στην Δημοσιογραφία, Καστανιώτης, Αθήνα, 2005
- Rich Carole, Ειδησεογραφία και Ρεπορτάζ, Αθήνα, Ελληνικά Γράμματα, 1997.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Α. Βασικές έννοιες
-Κοινό(πλήθος-Μάζα,Δέκτης),Μέσο, Πομπός, Μήνυμα (ομογενοποίηση-παγκοσμιοποίηση),
Δημόσια Σφαίρα, κοινή γνώμη, επικοινωνιακά δικαιώματα.
Β. Επιλεγμένες Θεωρίες
Μονογραμμική θεωρία – Θεωρία των καθοδηγητών της Κοινής Γνώμης – Θεωρία των Χρήσεων και Ικανοποιήσεων, Ημερήσιας Διάταξης, Σπειροειδούς Σιωπής, Κενού Γνώσης, Επικοινωνιακού Ντετερμινισμού, Πνευματικής Καλλιέργειας.
Γ. Εφαρμογές
- Επιδράσεις της τηλεόρασης στο κοινό με έμφαση στο παιδί και στις γυναίκες. Ο ρόλος της διαφήμισης στην επικοινωνιακή διαδικασία.
- Επικοινωνιακά δικαιώματα πολιτών.
- Διάδοση ιδεών.
- Ελευθερία έκφρασης.
- Ελευθεροτυπία.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
- Μακ Κουέϊλ Ντ. & Σβέν Βιντάλ. Σύγχρονα Μοντέλα Επικοινωνίας. Εκδόσεις Καστανιώτης, 2001.
- MaletzKe G. Θεωρίες της Μαζικής Επικοινωνίας, Εκδόσεις Παπαζήση, 1991.